Mike Waxman

Direktlänk till inlägg 19 maj 2015

Gratis kollektivtrafik i Stockholm ? Kalmar ?

Av Mike Waxman - 19 maj 2015 10:12

 

 

Leif Pagrotsky,det förra statsrådet,har i en debattartikel föreslagit att Stockholms kollektivtrafik ska vara gratis. Jättebra!


Varje år så betalar stockholmarna 7 miljarder genom landstingsskatten av dom 13 miljarder som det kostar att driva kollektivtrafiken.Lika mycket,7 miljarder,betalar dom som åker med kollektivtrafiken.1 miljard kostar själva biljettadministrationen.Varje biljettautomat kostar,om man lägger ihopp alla dom som finns i Storstockholm,en förmögenhet,250.000/apparat.

Till detta ska man lägga all den tid det tar för en busschaufför att släppa på alla resenärer för dom ska betala,visa kort,biljett, en i taget.Detta gör att bussarna ofta blir sena,speciellt när det är rusningstid och folk dessutom har bråttom! Detta är ju mer än kontraproduktivt! Kommer man som turist till Stockholm är det väldigt svårt med vilka priser som gäller,dessutom får du inte lösa biljett ombord på bussarna och till detta är det svårt att veta var man kan köpa biljetter.


Eftersom nu Stockholmarna måste betala för sin egen kollektivtrafik så föreslår Pagrotsky att man lyfter över hela utgiften på landstingsskatten.Den skattehöjningen som då kan ske är ändå densamma som man idag betalar för biljetterna vid varje åktur.En skattehöjning tror han dock skulle vara problematisk sett ur ett politiskt perspektiv.


Leif Pagrotsky presenterar ett 3-punktsprogram enligt följande-


De flesta resorna är resor till och från jobb, resor som ju är nödvändiga om arbete skall kunna utföras. Kostnaderna för resorna är inbakade i arbetsgivarnas kostnader för sin verksamhet via lönen. De betalas ut till de anställda som i sin tur betalar hela beloppet till SL först genom sin landstingsskatt som dras direkt på lönen och därefter varje månad via månadskortet. Det är en onödigt krånglig och fördyrande omväg. I stället kan arbetsgivarna i Stockholms län betala direkt utan omvägar genom en arbetsgivaravgift på 0,75 procent av lönen. Det skulle täcka hälften av finansieringen, cirka 3,5 miljarder kronor. Regionalt differentierade arbetsgivaravgifter har använts i andra sammanhang och visat sig fungera.

Centrala lägen skulle bli mer attraktiva för arbetsplatser och butiker om resorna blir billigare. Ett bidrag till finansieringen därifrån är naturligt. En låg skatt på 4 procent på hyran på kommersiella lokaler innanför tullarna skulle bidra med en miljard kronor till finansieringen. Det skulle i någon mån stimulera efterfrågan i mindre centrala lägen och lindra trycket på innerstaden. Fastighetsmarknaden är känslig och störningar kan få stora konsekvenser, ändringar måste ske försiktigt, gradvis och med ordentlig framförhållning. Förslaget skulle leda till något högre hyror och obetydligt högre priser i butikerna i innerstaden. En hyreshöjning på 4 procent fördelad på till exempel fem år skall jämföras med den hyreshöjning på 50 procent som ägt rum de senaste 10 åren.

En mindre höjning av landstingsskatten på 50 öre skulle fylla upp återstående behov av finansiering, cirka 2,5 miljarder kronor.


Stockholm skulle förmodligen bli en "grönare stad" med mindre biltrafik och mer kollektivt åkande och dämed mindre koldioxidutsläpp i stan.Näringsidkare i centrum skulle nog få en större tillströmning av kunder och därmed öka sin omsättning,delvis på grund av minimalt med p-platser och väljer fler att åka gratis kollektivtrafik så blir tillströmningen av människor garanterat större.Bara fördelar således både för resenärer och företagare.Den stora vinnaren är ju dock miljön,vilket fler politiker borde inse om vi ska tänka långsiktigt.


Detta med gratis kollektivtrafik skulle ju även kunna genomföras i andra städer, exempelvis min stad Kalmar.Kostnaderna för det som ovan näms är ju även jämförbara med Kalmar och andra svenska städer som bedriver kollektivtrafik genom landstinget.Med en annan landstingsledning där man slipper den korrumperade/okunnige miljöpartisten Jessica Rydell i landstingsledningen och en helt ny ledning för KLT så kanske detta skulle vara möjligt?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mike Waxman - Måndag 20 aug 09:27


SD's ekonomiske talesperson: Rasisten, antisemiten Oscar Sjöstedt skramlar som en tom tunna. Att lova runt och hålla tunt är ett genomgående drag i SD's finanspolitik och detta måste svenska folket förstå, innan det är för sent.      ”VI ...

Av Mike Waxman - Lördag 18 aug 16:34


  Ytterligare en stor man med ett stort patos för rättvisa och alla människors lika värde har lämnat oss. FN's förre generalsekreterare,som också fick Nobel's Fredspris, Kofi Annan har gått bort vid en ålder av 80 år. ”Kofi Annan var en g...

Av Mike Waxman - Fredag 17 aug 16:11


"The Queen of Soul",kanske den störste genom tiderna,har lämnat oss:Aretha Franklin  Aretha hörde jag första gången intensivt, om och om igen, då jag bodde i Valbo, Gävle, och hade en snygg röd Philips resegramofon,och hittade singeln "I say a litt...

Av Mike Waxman - Torsdag 16 aug 21:08


Enligt senaste SVT/Novus undersökningen så tappar (M) i förtoende hos sina väljare. Vore det val i dag så skulle mitt block få 39 procent jämfört med Allianspartiernas 36,6 procent. Mer osäkert val kan vi nog inte få, tyvärr. Min förhoppning är for...

Av Mike Waxman - Torsdag 16 aug 10:45

Förra veckan gick Centern i Kalmar ut och kritiserade Thoralf Alfsson för hans politiska hatretorik och den ton han använder mot sina politiska motståndare. I detta fall så har T. Alfsson ifrågasatt privatlivet hos en centerpartist som har muslimskt ...

Presentation


Jag är pappa, musiker, sjöman, elefantskötare, pacifist, filantrop, boxare, socionom och mer kan du se på baksidan.

Donera

 

Interrail med tåg

Twitter

Facebook

rss

Sök

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

UNICEF

Bloggare

Länkar

Mina små rum

Besöksstatistik

Besökare från land ?


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se