Mike Waxman

Direktlänk till inlägg 19 maj 2015

Gratis kollektivtrafik i Stockholm ? Kalmar ?

Av Mike Waxman - 19 maj 2015 10:12

 

 

Leif Pagrotsky,det förra statsrådet,har i en debattartikel föreslagit att Stockholms kollektivtrafik ska vara gratis. Jättebra!


Varje år så betalar stockholmarna 7 miljarder genom landstingsskatten av dom 13 miljarder som det kostar att driva kollektivtrafiken.Lika mycket,7 miljarder,betalar dom som åker med kollektivtrafiken.1 miljard kostar själva biljettadministrationen.Varje biljettautomat kostar,om man lägger ihopp alla dom som finns i Storstockholm,en förmögenhet,250.000/apparat.

Till detta ska man lägga all den tid det tar för en busschaufför att släppa på alla resenärer för dom ska betala,visa kort,biljett, en i taget.Detta gör att bussarna ofta blir sena,speciellt när det är rusningstid och folk dessutom har bråttom! Detta är ju mer än kontraproduktivt! Kommer man som turist till Stockholm är det väldigt svårt med vilka priser som gäller,dessutom får du inte lösa biljett ombord på bussarna och till detta är det svårt att veta var man kan köpa biljetter.


Eftersom nu Stockholmarna måste betala för sin egen kollektivtrafik så föreslår Pagrotsky att man lyfter över hela utgiften på landstingsskatten.Den skattehöjningen som då kan ske är ändå densamma som man idag betalar för biljetterna vid varje åktur.En skattehöjning tror han dock skulle vara problematisk sett ur ett politiskt perspektiv.


Leif Pagrotsky presenterar ett 3-punktsprogram enligt följande-


De flesta resorna är resor till och från jobb, resor som ju är nödvändiga om arbete skall kunna utföras. Kostnaderna för resorna är inbakade i arbetsgivarnas kostnader för sin verksamhet via lönen. De betalas ut till de anställda som i sin tur betalar hela beloppet till SL först genom sin landstingsskatt som dras direkt på lönen och därefter varje månad via månadskortet. Det är en onödigt krånglig och fördyrande omväg. I stället kan arbetsgivarna i Stockholms län betala direkt utan omvägar genom en arbetsgivaravgift på 0,75 procent av lönen. Det skulle täcka hälften av finansieringen, cirka 3,5 miljarder kronor. Regionalt differentierade arbetsgivaravgifter har använts i andra sammanhang och visat sig fungera.

Centrala lägen skulle bli mer attraktiva för arbetsplatser och butiker om resorna blir billigare. Ett bidrag till finansieringen därifrån är naturligt. En låg skatt på 4 procent på hyran på kommersiella lokaler innanför tullarna skulle bidra med en miljard kronor till finansieringen. Det skulle i någon mån stimulera efterfrågan i mindre centrala lägen och lindra trycket på innerstaden. Fastighetsmarknaden är känslig och störningar kan få stora konsekvenser, ändringar måste ske försiktigt, gradvis och med ordentlig framförhållning. Förslaget skulle leda till något högre hyror och obetydligt högre priser i butikerna i innerstaden. En hyreshöjning på 4 procent fördelad på till exempel fem år skall jämföras med den hyreshöjning på 50 procent som ägt rum de senaste 10 åren.

En mindre höjning av landstingsskatten på 50 öre skulle fylla upp återstående behov av finansiering, cirka 2,5 miljarder kronor.


Stockholm skulle förmodligen bli en "grönare stad" med mindre biltrafik och mer kollektivt åkande och dämed mindre koldioxidutsläpp i stan.Näringsidkare i centrum skulle nog få en större tillströmning av kunder och därmed öka sin omsättning,delvis på grund av minimalt med p-platser och väljer fler att åka gratis kollektivtrafik så blir tillströmningen av människor garanterat större.Bara fördelar således både för resenärer och företagare.Den stora vinnaren är ju dock miljön,vilket fler politiker borde inse om vi ska tänka långsiktigt.


Detta med gratis kollektivtrafik skulle ju även kunna genomföras i andra städer, exempelvis min stad Kalmar.Kostnaderna för det som ovan näms är ju även jämförbara med Kalmar och andra svenska städer som bedriver kollektivtrafik genom landstinget.Med en annan landstingsledning där man slipper den korrumperade/okunnige miljöpartisten Jessica Rydell i landstingsledningen och en helt ny ledning för KLT så kanske detta skulle vara möjligt?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mike Waxman - Söndag 10 feb 19:15


Jag vill beskriva med ord vad jag känner,vad jag upplevt och det är viktigt och den känslan kan ju ingen ta ifrån mig.Det är naket och uppriktigt. Att bli utstött ur en gemenskap, ut i kylan, stå ensam, förnekad, övergiven, delvis på grund av sjukd...

Av Mike Waxman - Torsdag 24 jan 04:00


Den bästa matgästen jag kan tänka mig. 

Av Mike Waxman - Tisdag 1 jan 00:15

Välkommen till min blogg. Ett nytt år, en ny tid med många oanade möjligheter för männsklgheten,om vi bara vill. Valet i Sverige, omvärlden, solidaritet, humanism, miljö, klimat, orättvisor, mat till alla, krig, svält, demokrati! Ja,det är många ...

Av Mike Waxman - 30 december 2018 13:31


WWF är en organisation jag stöttat sedan början på 70-talet. En del har ifrågasatt WWF men jag har alltid tyckt at deras pragmatiska syn och deras konkreta resultat visar att pengarna man stöttar WWF med kommer till användning på rätt sätt.Du kan ock...

Av Mike Waxman - 24 december 2018 12:16


Önskar alla mina kära och vänner en God Helg och ett 2019 i Fredens tecken.Ta hand om varandra.Tack  ----------------------------------------------Wish all my dear and friends a Good Weekend and a 2019 in the sign of Peace.Take care of each other.T...


Jag är pappa, musiker, sjöman, elefantskötare, pacifist, boxare, socionom och socialdemokrat.

Att vara socialdemokrat är inte svårt,det är bara att hålla sig till sanningen.

Donera

  

Donera gärna valfritt belopp till mig, delvis på grund av min sjukdom, men även till min blogg.

Interrail med tåg

Twitter

Facebook

rss

Sök

Senaste inläggen

Arkiv

UNICEF

Bloggare

Länkar

Mina små rum

Besöksstatistik

Besökare från land ?


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se