Mike Waxman

Direktlänk till inlägg 19 maj 2015

Gratis kollektivtrafik i Stockholm ? Kalmar ?

Av Mike Waxman - 19 maj 2015 10:12

 

 

Leif Pagrotsky,det förra statsrådet,har i en debattartikel föreslagit att Stockholms kollektivtrafik ska vara gratis. Jättebra!


Varje år så betalar stockholmarna 7 miljarder genom landstingsskatten av dom 13 miljarder som det kostar att driva kollektivtrafiken.Lika mycket,7 miljarder,betalar dom som åker med kollektivtrafiken.1 miljard kostar själva biljettadministrationen.Varje biljettautomat kostar,om man lägger ihopp alla dom som finns i Storstockholm,en förmögenhet,250.000/apparat.

Till detta ska man lägga all den tid det tar för en busschaufför att släppa på alla resenärer för dom ska betala,visa kort,biljett, en i taget.Detta gör att bussarna ofta blir sena,speciellt när det är rusningstid och folk dessutom har bråttom! Detta är ju mer än kontraproduktivt! Kommer man som turist till Stockholm är det väldigt svårt med vilka priser som gäller,dessutom får du inte lösa biljett ombord på bussarna och till detta är det svårt att veta var man kan köpa biljetter.


Eftersom nu Stockholmarna måste betala för sin egen kollektivtrafik så föreslår Pagrotsky att man lyfter över hela utgiften på landstingsskatten.Den skattehöjningen som då kan ske är ändå densamma som man idag betalar för biljetterna vid varje åktur.En skattehöjning tror han dock skulle vara problematisk sett ur ett politiskt perspektiv.


Leif Pagrotsky presenterar ett 3-punktsprogram enligt följande-


De flesta resorna är resor till och från jobb, resor som ju är nödvändiga om arbete skall kunna utföras. Kostnaderna för resorna är inbakade i arbetsgivarnas kostnader för sin verksamhet via lönen. De betalas ut till de anställda som i sin tur betalar hela beloppet till SL först genom sin landstingsskatt som dras direkt på lönen och därefter varje månad via månadskortet. Det är en onödigt krånglig och fördyrande omväg. I stället kan arbetsgivarna i Stockholms län betala direkt utan omvägar genom en arbetsgivaravgift på 0,75 procent av lönen. Det skulle täcka hälften av finansieringen, cirka 3,5 miljarder kronor. Regionalt differentierade arbetsgivaravgifter har använts i andra sammanhang och visat sig fungera.

Centrala lägen skulle bli mer attraktiva för arbetsplatser och butiker om resorna blir billigare. Ett bidrag till finansieringen därifrån är naturligt. En låg skatt på 4 procent på hyran på kommersiella lokaler innanför tullarna skulle bidra med en miljard kronor till finansieringen. Det skulle i någon mån stimulera efterfrågan i mindre centrala lägen och lindra trycket på innerstaden. Fastighetsmarknaden är känslig och störningar kan få stora konsekvenser, ändringar måste ske försiktigt, gradvis och med ordentlig framförhållning. Förslaget skulle leda till något högre hyror och obetydligt högre priser i butikerna i innerstaden. En hyreshöjning på 4 procent fördelad på till exempel fem år skall jämföras med den hyreshöjning på 50 procent som ägt rum de senaste 10 åren.

En mindre höjning av landstingsskatten på 50 öre skulle fylla upp återstående behov av finansiering, cirka 2,5 miljarder kronor.


Stockholm skulle förmodligen bli en "grönare stad" med mindre biltrafik och mer kollektivt åkande och dämed mindre koldioxidutsläpp i stan.Näringsidkare i centrum skulle nog få en större tillströmning av kunder och därmed öka sin omsättning,delvis på grund av minimalt med p-platser och väljer fler att åka gratis kollektivtrafik så blir tillströmningen av människor garanterat större.Bara fördelar således både för resenärer och företagare.Den stora vinnaren är ju dock miljön,vilket fler politiker borde inse om vi ska tänka långsiktigt.


Detta med gratis kollektivtrafik skulle ju även kunna genomföras i andra städer, exempelvis min stad Kalmar.Kostnaderna för det som ovan näms är ju även jämförbara med Kalmar och andra svenska städer som bedriver kollektivtrafik genom landstinget.Med en annan landstingsledning där man slipper den korrumperade/okunnige miljöpartisten Jessica Rydell i landstingsledningen och en helt ny ledning för KLT så kanske detta skulle vara möjligt?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mike Waxman - Måndag 10 dec 17:52

Orkar inte tänka på dom politiska diskussioner som nu förs i kubik.Att SD kommit in i riksdagen och kommuner runt om i landet är ju orsaken till detta,ingenting annat,men: M och KD måste nu bekänna färg fullt ut! Är dom beredda att låta sig direkt,in...

Av Mike Waxman - Lördag 1 dec 02:30


Så kom det då ett litet bidrag till min Blogg,mitt liv,och det tackar jag för Daniel! Kanske mitt liv håller på att rinna ut men jag är inte rädd och ibland längtar jag,saknar dock min familj. Nu för tiden så passerar hela mitt liv revy i omgånga...

Av Mike Waxman - Fredag 30 nov 00:45


Hej Mamma och Grattis på din födelsedag. Idag skulle du min älskade Mor, blivit 96 år och jag tänder ett ljus för dig och skänker dig en låt från din Morfar Leo Fall's Fidele Bauer.        Mor! Det är nu 2018 och jag har cancer och en ne...

Av Mike Waxman - Söndag 25 nov 18:40


Till Kraw Maga Ibland tänker man inte och det gjorde inte jag i detta fall.Hoppas du kan förstå men också förlåter mig. Precis som Kodiak var,så är jag väl också en drömmare ibland. Kram o allt gott/Mike      ...

Av Mike Waxman - Torsdag 22 nov 11:19

I dag skriver jag om Sveriges tillstånd.Att jag inte skrivit så mycket i min blogg har med min sjukdom att göra.Jag har inte orkat varken fysiskt eller mentalt.Jag vill skriva mer men ibland kan man inte styra över sakernas tillstånd. I dag lämn...

Presentation


Jag är pappa, musiker, sjöman, elefantskötare, pacifist, boxare, socionom.

Donera

  

Donera gärna valfritt belopp till min blogg.

Interrail med tåg

Twitter

Facebook

rss

Sök

Senaste inläggen

Arkiv

UNICEF

Bloggare

Länkar

Mina små rum

Besöksstatistik

Besökare från land ?


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se