www.mikewaxman.se

Direktlänk till inlägg 19 maj 2015

Gratis kollektivtrafik i Stockholm ? Kalmar ?

Av Mike Waxman - 19 maj 2015 10:12

 

 

Leif Pagrotsky,det förra statsrådet,har i en debattartikel föreslagit att Stockholms kollektivtrafik ska vara gratis. Jättebra!


Varje år så betalar stockholmarna 7 miljarder genom landstingsskatten av dom 13 miljarder som det kostar att driva kollektivtrafiken.Lika mycket,7 miljarder,betalar dom som åker med kollektivtrafiken.1 miljard kostar själva biljettadministrationen.Varje biljettautomat kostar,om man lägger ihopp alla dom som finns i Storstockholm,en förmögenhet,250.000/apparat.

Till detta ska man lägga all den tid det tar för en busschaufför att släppa på alla resenärer för dom ska betala,visa kort,biljett, en i taget.Detta gör att bussarna ofta blir sena,speciellt när det är rusningstid och folk dessutom har bråttom! Detta är ju mer än kontraproduktivt! Kommer man som turist till Stockholm är det väldigt svårt med vilka priser som gäller,dessutom får du inte lösa biljett ombord på bussarna och till detta är det svårt att veta var man kan köpa biljetter.


Eftersom nu Stockholmarna måste betala för sin egen kollektivtrafik så föreslår Pagrotsky att man lyfter över hela utgiften på landstingsskatten.Den skattehöjningen som då kan ske är ändå densamma som man idag betalar för biljetterna vid varje åktur.En skattehöjning tror han dock skulle vara problematisk sett ur ett politiskt perspektiv.


Leif Pagrotsky presenterar ett 3-punktsprogram enligt följande-


De flesta resorna är resor till och från jobb, resor som ju är nödvändiga om arbete skall kunna utföras. Kostnaderna för resorna är inbakade i arbetsgivarnas kostnader för sin verksamhet via lönen. De betalas ut till de anställda som i sin tur betalar hela beloppet till SL först genom sin landstingsskatt som dras direkt på lönen och därefter varje månad via månadskortet. Det är en onödigt krånglig och fördyrande omväg. I stället kan arbetsgivarna i Stockholms län betala direkt utan omvägar genom en arbetsgivaravgift på 0,75 procent av lönen. Det skulle täcka hälften av finansieringen, cirka 3,5 miljarder kronor. Regionalt differentierade arbetsgivaravgifter har använts i andra sammanhang och visat sig fungera.

Centrala lägen skulle bli mer attraktiva för arbetsplatser och butiker om resorna blir billigare. Ett bidrag till finansieringen därifrån är naturligt. En låg skatt på 4 procent på hyran på kommersiella lokaler innanför tullarna skulle bidra med en miljard kronor till finansieringen. Det skulle i någon mån stimulera efterfrågan i mindre centrala lägen och lindra trycket på innerstaden. Fastighetsmarknaden är känslig och störningar kan få stora konsekvenser, ändringar måste ske försiktigt, gradvis och med ordentlig framförhållning. Förslaget skulle leda till något högre hyror och obetydligt högre priser i butikerna i innerstaden. En hyreshöjning på 4 procent fördelad på till exempel fem år skall jämföras med den hyreshöjning på 50 procent som ägt rum de senaste 10 åren.

En mindre höjning av landstingsskatten på 50 öre skulle fylla upp återstående behov av finansiering, cirka 2,5 miljarder kronor.


Stockholm skulle förmodligen bli en "grönare stad" med mindre biltrafik och mer kollektivt åkande och dämed mindre koldioxidutsläpp i stan.Näringsidkare i centrum skulle nog få en större tillströmning av kunder och därmed öka sin omsättning,delvis på grund av minimalt med p-platser och väljer fler att åka gratis kollektivtrafik så blir tillströmningen av människor garanterat större.Bara fördelar således både för resenärer och företagare.Den stora vinnaren är ju dock miljön,vilket fler politiker borde inse om vi ska tänka långsiktigt.


Detta med gratis kollektivtrafik skulle ju även kunna genomföras i andra städer, exempelvis min stad Kalmar.Kostnaderna för det som ovan näms är ju även jämförbara med Kalmar och andra svenska städer som bedriver kollektivtrafik genom landstinget.Med en annan landstingsledning där man slipper den korrumperade/okunnige miljöpartisten Jessica Rydell i landstingsledningen och en helt ny ledning för KLT så kanske detta skulle vara möjligt?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mike Waxman - Lördag 25 nov 14:00


  -Åkt ambulans,legat på sjukhuset i 1 vecka och mår väl inte speciellt bra men hyllar ändå svensk sjukvård och i Kalmar län har vi en bra sjukvård även om det finns utmaningar här också. Jag satsar ju förstås på att bli bra,frisk för att kunna åte...

Av Mike Waxman - Onsdag 25 okt 09:48

-Noterar att VD'n för bokmässan i Göteborg,Maria Karlsson, lämnar sin tjänst på egen begäran efter att ha jobbat som VD sedan 2008. Noterar också att ingen efterträdare är utsedd, vilket jag tolkar som att Maria Karlsson lämnar på grund av den kritik...

Av Mike Waxman - Söndag 22 okt 16:48

Eftersom det är val nästa år och jag vill fortsätta skriva om politiken i Sverige och i Kalmar så får ni gärna skänka ett bidrag. Då jag har kostnader förknippade med mitt bloggande och har dessutom planer på att köpa in en ny Imac så får du gärna st...

Av Mike Waxman - Fredag 20 okt 11:30

En låt, en text som berör, som alltid med denne store svenske musikant. Olle lämnade en stor vis skatt efter sig som fler borde upptäcka. Olle Adolphson's låtskatt är fantastisk och den griper tag i mig på många olika plan:Kärlek, sommar, nostal...

Av Mike Waxman - Måndag 9 okt 20:28

-Den gångna veckan präglades ju mycket av NMR och deras tafatta demonstration i Göteborg som samlade bra mycket färre nazister än man räknat med.Motdemonstranterna var dock många och i efterhand så var det nog bra att det var så många poliser på plat...

Presentation


Pappa, pacifist, socionom, musiker, elefantskötare m.m. med en filantropisk livssyn.
Stötta gärna min blogg genom att Swisha till 0721-599220

Interrail med tåg

rss

Senaste inläggen

Arkiv

Twitter

Följ bloggen

Följ www.mikewaxman.se  med Blogkeen
Följ www.mikewaxman.se  med Bloglovin'

RSS

UNICEF

Bloggare

Länkar

Kategorier


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se